نرده طرح چوب

انواع پله های ساختمان و کاربرد و ویژگی آن ؟

تعریف پله ؟

 

پلکان یک راه پله  ارتباطی است .که در سطح مختلف را به هم ارتباط می دهد. و انسان با انرژی خود آن را طی می کند . در واقع پله تکه گاهی برای هنگام بالا رفتن است . یکی از مهم ترین اجزاء ساختمان می باشد . به طور مداوم راه پله مورد استفاده قرار می گیرند . بلکه حضور آن در خانه زیبایی به فضا می بخشند . و در طراحی راه پله و دکوراسیون داخلی و یا نمای بیرون ساختمان اثر گذار خواهد بود . 

اجزای راه پله :

 

اجزایی راه پله از سه قسمت اصلی و سه قسمت فرعی ایجاد می شود . که در ادامه به آن می پردازیم . 

اجزای اصلی :

 

پله ،سطح شیب دار ،پا گرد؛ سطح شیب دار به سطحی می گویند . که پله ها روی آن تعبیه می شوند. اطلاق میشود و در واقع نوعی شاسی برای راه پله به شمار می آید . پا گرد نیز به محلی که چرخش و تغییر مسیر حرکت و استراحت بین ردیف پله ها است .

  اجزای  فرعی : 

 

خیز پله ، آپ چکان ، نرده ؛ به شیب که از پایین به سمت بالای پله ادامه دارد خیز پله گفته میشود .و به سطح شیب دار که به همراه شیار های باریک در کنار راه پله برای خروج آب طراحی میشود آب چکان پله اطلاق می شود .

 

 

ویژگی پله ها :

 

  1.   فرم  پله                                                                              
  2.  جنس پله 

فرم پله :

 

راه پله براساس نوع طراحی و ساخت آن در چند دسته می باشد که در ادامه به ان می پردازیم . 

1 پله مستقیم :

طراحی این پله ها به صورت مستقیم و بدون هیچ پیچش می باشد . طول پله های مستقیم در مقایسه با سایر پله ها بیشتر است . به همین دلیل در مکان های که از نظر فضایی مشکل ندارد .به انواع آن در ادامه می پردازیم . 

1 پله مستقیم یک طرفه :  

پله ها اصولا طول بلندی دارند . و در مکان های که فضای طولانی به اندازه کافی وجود دارند . طول بسیار بلند آن ها گاهی برای افراد خسته کننده است . به همین دلیل در مسیر آن ها گاهی برای افراد خسته  کننده است . به همین دلیل در مسیر آن پا گرد تعبیه می شود .

2 پله دو طرفه با پا گرد وسط دو بازو :  

این مدل رایج ترین پله ها می باشند . که در اکثر ساختمان ها به چشم می خورد. نحوه طراحی آن ها بدین صورت است که پس از یک ردیف پا گرد تعبیه می شود .سپس ردیف بعدی شروع میشود . که در واقع پا گردی در بین دو ردیف پله قرار دارد . فضای زیادی را اشکال نکرده برای فرد فراهم می کند .

3 پله دو طرفه با پا گرد وسط و سه بازو :

تشکیل شده از دو ردیف پله به عرض کم و یک ردیف پله با عرض بیشتر و اصولا در مکان های که تردد در ان ها زیاد است . مورد استفاده قرار می گیرد . مانند : ادارات ، رستوران ، مدارس ، دانشگاه 

4 پله سه طرفه با دو پا گرد و سه بازو :

این نمونه در ساختمان که ارتفاع بین طبقات بلند و فضایی پله کم است . استفاده می شود از فضای بین این پله می توان از آسانسور استفاده نمود .

2 پله پیچ دار :

 

این نوع پله همان طور که از نامش پیداست دارای پیچ هستند .و زاویه پیچ آن با توجه به فضا تعیین میشوند به انواع آن در ادامه به پردازیم .

1 پله پیچ کامل : 

از آن در مکان های که فضا محدود است استفاده می شوند . زیرا فضای بسیار کمی را اشغال می کنند . قابل اجرا برای مغازه و رستوران های شما می باشند .  

2 پله با پیچ قائم : 

این نوع پله های دارای پا گرد هستند . و به منظور استفاده بهینه از فضا طراحی می شوند. در فضای پا گرد گاهی دو الی سه پله تعبیه می شود . و پیچ آن ها به صورت قائم است. 

3 پله با پیچ تزئینی :

این پله ها از جمله زیباترین پله ها می باشند . که اغلب در ساختمان های بزرگ و لوکس طراحی می شوند. عرض آن ها زیاد است و به همین دلیل نیاز به فضایی بزرگ دارند . زیبایی پله پیچ تزئینی بی نظیر است و نماد زندگی در مکان مجلل به انسان دست می دهد . 

جنس راه پله :

متر یال های مختلفی در ساخت این عنصر بکار می روند. که از جمله می توان به انواع پله پرداخت . 

1 راه پله چوبی :

نمونه های از زیباترین انواع راه پله های که میتوان در طراحی خانه مورد استفاده قرار دارد . نمونه چوبی می باشد . چوب به عنوان متر یال طبیعی می تواند. باعث القا ی ما به فضای خانه شود . اما باید توجه داشته باشیم که پله های چوبی عمر مفید و کوتاهی دارند. و در برابر آتش سوزی هم مقاومت کمی دارند . اما با روشهای کامل سازی می توان تا حد مشخص آنها را مقاوم کرد . رشته پلک های چوبی در واقع پلکان سنتی خانه های دو یا چند طبقه هستند و در برابر اتش سوزی مقاوم نیستند . 

2 راه پله  شیشه ای : 

نمونه ای دگر که می توان آن ها را در دسته راه پله های مدرن قرار داد. انواع شیشه ای می باشد . که نمای زیبایی به خانه شما می بخشد و بهترین انتخاب برای فضای کوچک است.

3 راه پله سنگی :  

یکی از لوکس ترین انواع راه پله های که می توان در طراحی فضای مورد نظر از ان استفاده کرد . انواع سنگی می باشد. نکته مهمی که در طراحی آن ها باید به یاد داشته باشید انتخاب سنگ مرغوب است . نمونه سنگ های که می توان به این منظور مورد استفاده قرار داد . سنگ گرا نیت و سنگ مرمر است . 

4 پله های فولادی :

ساختار فولادی متشکلند از شمشیر های که از صفحات فولادی فشرده ساخته شده اند . سبک تر از انواع دیگر پله هستند و تنظیم مقاومت در برابر اتش برای این پله ها خیلی مهم است . 

5 پله های بتنی :

شکل معمول پلکان بتنی مسلح به صورت پلکان گردش میباشد . در اکثر ساختمان های دو طبقه به عنوان پلکان مورد استفاده قرار می گیرند . 

کلام آخر :

برای دریافت مشاوره در انتخاب طرح‌ ها و استعلام قیمت دقیق نرده‌ ی طرح چوب دلخواه تان میتوانید با کارشناسان شرکت صنایع نرده‌ ی مهدیس که تنها تولید کننده‌ ی این نوع نرده در ایران و خارج از کشور است، ارتباط برقرار نمایید و از خدمات ویژه‌ ی این تولیدکننده شامل گارانتی ۲ ساله و امکان ارسال به نقاط مختلف کشور برخوردار گردید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان جهت انتخاب نرده