نرده طرح چوب

کامل ترین راهنمای انتخاب جنس نرده چوبی

تابه‌حال برایتان پیش آمده که در حال بالا رفتن از پله‌ای باشید و هنگامی‌که از نرده راه‌پله برای بالا رفتن کمک می‌گیرید صدایی مثل ترق‌ترق به گوشتان برسد؟ یکی از علت‌های شنیدن چنین صدایی استفاده از جنس نامناسب چوب برای نرده چوبی است. نوع چوب به‌کاررفته در نرده‌های چوبی یکی از عوامل مهم در خرید این نوع نرده است و می‌تواند ازلحاظ زیبایی و استحکام جلوه خاصی به منزل شما ببخشد. بنابراین بسیار مهم است که در هنگام خرید نرده چوبی به جنس چوب آن توجه ویژه‌ای بکنید. در این مقاله به‌طور کامل شمارا با جنس نرده چوبی آشنا می‌کنیم. پس همراه ما باشید.

 

ابتدا نگاهی به تیتر های اصلی این مقاله بیاندازید:

  • چرا انتخاب جنس نرده چوبی مناسب مهم است؟
  • 4 فاکتور مهم در انتخاب جنس نرده چوبی
  • انواع مختلف جنس نرده چوبی به همراه مزایا و معایب
  • جمع‌بندی
جنس چوب نرده چوبی
جنس چوب نرده چوبی

انتخاب جنس مناسب برای نرده چوبی

تصور کنید می‌خواهید برای خود کفش مناسبی انتخاب کنید. حتماً در این زمان زیبایی کفش و استحکام آن دو فاکتور مهمی می‌باشند که باید حتماً در نظر داشته باشید. همچنین قیمت و ماندگاری آن کفش نیز از عوامل مهم دیگری می‌باشند که باید به آن‌ها توجه کنید.

انتخاب جنس مناسب برای نرده چوبی نیز دقیقاً مانند خرید یک کفش مناسب است. برای این کار باید تمام فاکتورهای بالا مانند ماندگاری، قیمت، استحکام و زیبایی را در نظر داشته باشید. به‌این‌علت که نرده‌های چوبی به دلیل طبیعی بودن مواد آن‌که همان درخت هست، ممکن است در برابر تغیرات آب‌وهوایی یا ضربات حساس باشند.

این مقاله را هم بخوانید: راه‌ پله خاص و لاکچری با نرده‌ طرح چوب

4 فاکتور مهم در انتخاب جنس نرده چوبی

در ادامه به بررسی نکات مهم در انتخاب جنس مناسب نرده چوبی می‌پردازیم.

  • زیبایی

حتماً شما هم دوست ندارید اولین نفری که نرده‌های نصب‌شده روی راه‌پله‌تان را می‌بیند با خود بگوید چه نرده‌های بدقواره و زشتی! یا اینکه طرح و رنگ نرده چوبی منزل یا محل کار شما تناسب و هارمونی با فضای داخلی دفتر کار یا خانه شما نداشته باشد.

به همین دلیل انتخاب نوع مناسب چوب ازلحاظ رنگ، طرح و دیگر فاکتور ها اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. خطوط روی چوب و رنگ چوب عواملی هستند که باید در این مرحله در نظر داشته باشید.

مثلا باید مشخص کنید که پس از تهیه نرده می‌خواهید نرده‌های شما به همان رنگ اصلی باشند یا دوست دارید به رنگ سفید رنگ آمیزی شوند.

 

  • ماندگاری

تعویض نرده‌ها کاری دشوار و زمان‌بر می باشد و مسلماً در دنیای امروز که زمان ارزش بسیار زیادی دارد انتخاب نرده‌ای با جنس مناسب و ماندگاری بالا مورد بسیار مهمی است که باید حتماً به آن توجه ویژه داشته باشید.

رطوبت یکی از عوامل مهم تخریب و فرسودگی چوب‌ها هست. درصورتی‌که آب‌وهوای منطقه زندگی شما مرطوب است باید در نظر داشته باشید جنس چوب نرده‌ای که قصد دارید آن را نصب نمایید با آن آب‌وهوا هماهنگی داشته باشد. درصورتی‌که انتخاب اشتباهی در این مرحله انجام دهید باید نگران عوامل مختلفی ازجمله نفوذ حشرات به داخل چوب‌های نرده‌تان باشید.

نرده چوبی
نرده چوبی
  • استحکام

تصور کنید در لبه‌یک پشت‌بام بسیار بلند قرار دارید و به پایین خیره شده‌اید؛ اما به دلیل عدم وجود نرده بر روی لبه‌ی پشت‌بام نوعی هراس و وحشتی دلهره‌آور تمام وجود شمارا در برمی‌گیرد. در این زمان است که متوجه می­شوید استحکام نرده چوبی شما اهمیت بسیار زیادی دارد.

همچنین مثلاً در فضاهایی مانند راه‌پله یا تراس اگر جنس نرده‌های چوبی شما محکم نباشد ممکن است برای فرزندان یا عزیزان شما خدای‌نکرده اتفاق ناگواری رخ دهد. به همین علل انتخاب نوع چوبی که از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است بسیار مهم است.

 

  • قیمت

در کنار عوامل مهم در انتخاب جنس چوب نرده چوبی ، قیمت نیز یکی از فاکتورهای بسیار مهم هست. درصورتی‌که بخواهید از تعداد نرده‌های زیادی برای راه‌پله یا تراس خود استفاده نمایید اهمیت قیمت‌ها دوچندان می‌شود.

در انتخاب جنس مناسب نرده چوبی باید در نظر داشته باشید که قیمت آن نه آن‌قدر پایین باشد که استحکام نرده زیر سؤال رود و نه آن‌قدر زیاد باشد که از پس هزینه‌های آن برنیایید و مجبور شوید زیر بار قرض بروید.

همچنین برای انتخاب نوع مناسب چوب نرده‌هایتان بهتر است ابتدا پاسخ سؤال‌های زیر را بدهید و سپس برای خرید نرده اقدام کنید:

  1. آیا در هوای معتدل و مناسب زندگی می‌کنم یا در هوای مرطوب؟
  2. آیا قصد نصب نرده در منزل را دارم یا محل کار؟
  3. آیا راه‌پله‌ای که قصد نصب نرده‌های چوبی روی آن را دارم رفت‌وآمد زیادی دارد یا خیر؟
  4. روی راه‌پله‌ها افراد با کفش تردد می‌کنند یا دمپایی؟
نرده چوبی راه پله
نرده چوبی راه پله

انواع مختلف جنس نرده چوبی به همراه مزایا و معایب

در ادامه به بررسی انواع جنس چوب برای نرده‌های چوبی می‌پردازیم:

 

چوب بلوط

این نوع جنس چوب یک نوع چوب شاخص در بین انواع مختلف نوع چوب نرده چوبی هست. رنگ این چوب قهوه‌ای است و موج‌های فراوانی روی سطح آن نقش‌آفرینی می‌کنند که باعث زیبایی چشمگیر آن شده‌اند.

استحکام بالای این چوب یکی از نقاط قوت آن هست. به دلیل چگالی بالا، این چوب از مقاومت و استحکام بالاتری نسبت به چوب‌های روسی و راش قرار دارد. به دلیل این مزایای ذکرشده قیمت این چوب نیز از چوب‌های روسی و راش بالاتر هست.

 

نقاط ضعف

قیمت بسیار بالا

 

نقاط قوت

زیبایی چشمگیر به دلیل طرح و رنگ زیبا

مقاومت و استحکام بالا

 

چوب راش

یکی از درختان تنومند جنگلی که در شمال ایران وجود دارند از چوب‌های راش تشکیل شده است. این نوع چوب دارای تنوع رنگی نسبی است و به رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای و زرد موجود می‌باشند. نکته جالب این است که در مناطق و دکورهای مختلف رنگ این چوب نیز به همان تناسب نسبتاً تغیر می‌کند. این چوب نیز از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار هست و به همین علت در ساخت مبلمان از آن استفاده می‌شود.

همچنین بسیاری از مکان‌ها وجود دارند که در آن از چوب راش استفاده‌شده است مانند درب بسیاری از اماکن تاریخی و مذهبی. این چوب به دلیل کم بودن طرح و نقش، جزو چوب‌های زیبا محسوب نمی‌شود. این نوع چوب در مقایسه با چوب روسی قیمت بیشتری دارد. 

 

نقاط ضعف:

نقش و موج کم چوب

 

نقاط قوت:

استحکام و چگالی بالا

نرده جام مهدیس
نرده جام مهدیس

چوب روسی

درصورتی‌که قیمت پایین برایتان از اهمیت بالایی برخوردار است، انتخاب چوب روسی را به شما برای خرید نرده چوبی پیشنهاد می‌کنیم. این نوع چوب از قیمت مناسبی برخوردار است. همچنین این چوب در برابر نفوذ حشراتی مثل موریانه بسیار مقاوم است و این به دلیل صمغ زردرنگی است که داخل این چوب قرار دارد. 

همچنین این چوب دارای چگالی پایین‌تری نسب به چوب‌های راش و بلوط هست و وزن کمتری نیز دارد. چگالی پایین این چوب باعث مقاومت پایین آن در برابر خط و خش شده است. 

 

نقاط ضعف:

بافت نرم و چگالی کم نرده

 

نقاط قوت:

قیمت مناسب و پایین

نقش موج زیبای چوب

 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم شمارا به‌طور کامل در انتخاب جنس نرده چوبی راهنمایی کرده، فاکتورهای مؤثر در انتخاب و انواع نرده چوبی در بازار را بررسی کنیم. در آخر یادآور می‌شویم که جنس چوب موردنظر ارتباط زیادی با زیبایی و استحکام، قیمت و ماندگاری دارد. بنابراین انتخاب خود را هوشمندانه انجام دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان جهت انتخاب نرده