نقش نرده چوبی در دکوراسیون داخلی

نقش نرده چوبی در دکوراسیون داخلی

نرده‌ یا جان‌پناه در گذشته برای جلوگیری از سقوط از ارتفاع مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ اما امروزه این المان یکی از المان های مهم در دکوراسیون داخلی منزل در نظر گرفته می‌شود. این بدان معناست که اگر در انتخاب و هارمونی نرده‌ها دقت کافی شود، می‌توانند منزل شما را از لحاظ زیبایی به یک منزل چشمگیر تبدیل نمایند. در ادامه به بررسی نقش نرده چوبی در دکوراسیون داخلی می‌پردازیم.

نرده چوبی راه پله

نقش نرده چوبی در دکوراسیون داخلی

یکی از انواع مناسب نرده برای دکوراسیون داخلی ساختمان نرده‌های چوبی می‌باشند. نکته مهم در انتخاب این نرده‌های هارمونی و سازگاری با متریال داخلی ساختمان است. چوب متریالی است که معمولاً در هر فضایی خوب ظاهر می‌شود.

به‌عنوان‌مثال در صورتی که از پله‌های چوبی یا راه‌پله چوبی استفاده می‌کنید، استفاده از نرده چوبی می‌تواند زیبایی چشمگیری به فضای دکوراسیون منزل شما ببخشد. می‌توان از حس خوب بودن در طبیعت، با قدم زدن روی پله‌های چوبی و گرفتن دسته نرده چوبی برخوردار شد. راه‌پله چوبی یکی از پرطرفدار ترین متریال های فضای داخلی منزل به شمار می‌رود.

همچنین در صورتی که از استیل در کنار چوب استفاده نمایید و پله شما نیز دارای قوس باشد دکوراسیون کلاسیک را به منزل خود هدیه داده اید. این شما هستید که با توجه به فضای دکوراسیون خود باید تصمیم بگیرید چه ترکیبی برای شما مناسب است.

نکته دیگری که در زیبایی دکوراسیون با نرده‌های چوبی مؤثر است استفاده از فرشی زیبا روی پله هاست. در صورتی که از پله چوبی استفاده می‌کنید قرار گیری فرشی باریک روی آن می‌تواند زیبایی آن را دوچندان کند. همچنین فرش باعث راحتی بالا رفتن از پله ها و عدم صدای اضافی کفش ها می‌شود.

کاربرد نرده چوبی به عنوان جان پناه

کاربرد نرده چیست؟

نرده‌ها که در گذشته بیشتر جهت محافظت استفاده می‌شدند امروزه کاربردهای وسیعی پیداکرده‌اند و به‌عنوان عامل مهمی از زیبایی تلقی می‌شوند. نرده‌ها در بخش های مختلفی مانند بالکن، راه‌پله، پشت‌بام، استخر و باغچه مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

چوب همواره یکی از متریال های مورد استقبال طراحان داخلی بوده است. گرما، رو نوازی و آرامش ناشی از حضور المان های چوبی همواره دکوراسیون را از حالت خسته‌کننده، تکراری و بی روح بودن خارج می‌کند و علاوه بر این، خود المان نیز هیچ‌وقت خسته‌کننده و قدیمی نمی‌شود.

 

هماهنگی نرده چوبی با انواع راه‌پله ها

از نرده‌هایی که تماماً چوبی هستند عموماً برای راه‌پله‌هایی که طرح کلاسیک و ساخته شده از چوب هستند استفاده می‌شود، اما نمونه هایی تماماً چوبی وجود دارند که طراحی مدرنشان باعث شده راه‌پله در دسته مدرن قرار بگیرد.

در نمونه های مدرن‌تر راه‌پله، نرده‌ها ترکیبی از چوب و فلز می‌باشند. فلز عموماً نقش پایه نرده‌ها را ایفا کرده و دسته چوبی را به بدنه راه‌پله و یا زیرساخت موردنظر، اتصال می‌دهد.

ترکیب چوب و شیشه که حاصل آن نرده‌های چوبی-شیشه ای می‌باشد نیز جلوه ای متفاوت و خاص در نقش نرده چوبی در دکوراسیون داخلی ایجاد می‌کنند. سطح عمودی شیشه احتمال سقوط را نسبت به نمونه هایی که دارای پایه هستند کاهش می‌دهد و در کنار آن، جلوه و نمای راه‌پله را حفظ نموده و مانع از دیده شدن آن نمی‌شود.

 

فلز همراه با نرده چوبی

اگر تمایل دارید از فلز در فضای منزل استفاده کنید، ترکیب فلز و نرده‌ی چوبی می‌تواند جذاب باشد. هنگامی که از فلز ساده و بدون طرح و نقش در ترکیب با نرده‌ی چوبی استفاده کرده‌اید سبکی مدرن را ارائه کرده‌اید. رنک طوسی فلز بدون رنگ می‌تواند ظاهر مینیمال خانه را افزایش دهد. 

ترکیب فلز در دکوراسیون داخلی منزل می‌تواند جذابیت خانه را افزایش دهد. همچنین اگر نرده‌های فلزی در کنار راه‌پله چوبی قرار گرفته باشند و یا دارای انحناء باشند ظاهری کلاسیک به خانه شما به ارمغان می‌آورند.

نرده چوبی کابلی

افزایش ایمنی راه‌پله با نرده چوبی

امروزه از نرده‌های تماماً چوبی، ترکیبی و یا نرده طرح چوب در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی برای فضاهای گوناگون استفاده می‌شود. نرده‌ها معمولاً به‌صورت مستقیم روی بدنه راه‌پله ها نصب شده و اگر راه‌پله در یک سمت دیوار باشد، بر روی دیوار نیز بخشی از دسته نرده نصب می‌شود.

نقش نرده‌ها در راه‌پله ها حفظ ایمنی و سلامت افراد در زمان رفت‌وآمد، جلوگیری کردن از سقوطشان و در نهایت کمک به رفت‌وآمد و تردد روی راه‌پله است.

علاوه بر کاربرد و کارایی نرده‌ها، این المان با طراحی زیبا و ظریفی که دارد، عمیقاً می‌تواند توجه را از لحاظ بصری به خود جلب کند و فضای دکوراسیون بی نظیری خلق کند. نرده‌های چوبی می‌توانند کمبود عناصر و المان های چوبی در دکوراسیون منزل را به‌خوبی جبران کنند.

 

نرده‌های ترکیبی

نرده‌های ترکیبی معمولاً دارای فضایی مینیمال هستند و برای خانه های با سبک طراحی مدرن و امروزی، مناسب تر می‌باشند. البته نمونه هایی نیز هستند که با وجود اینکه نرده از چوب ساخته نشده است بازهم توانسته اند به‌خوبی سبک کلاسیک و سنتی راه‌پله را حفظ کنند. 

در هرکدام از این دو نمونه، قسمت مهم و اصلی طراحی نرده، پایه های آن و بخش های انتهایی آن در بالا و پایین می‌باشد. نرده‌های چوبی به علت ویژگی های ساختاری که چوب دارا می‌باشد، طرح‌های چشمگیری در این دو بخش و سایر بخش های نرده دارند و به همین دلیل، نمای منحصر به فرد و بسیار شکیلی به کل راه‌پله و همچنین فضای منزل می‌بخشند. به همین دلیل است که نقش نرده چوبی در دکوراسیون داخلی بسیار حائز اهمیت است.

فرش در نرده چوبی

نقش فرش در راه‌پله چوبی

همان‌طور که اشاره شد، با استفاده از فرش می‌توانید پله‌های چوبی را به‌عنوان عامل مهمی در نقش نرده چوبی در دکوراسیون داخلی منزل بدرخشانید. قرار دادن فرشی باریک روی راه‌پله، زیبایی و جذابیت دکوراسیون داخلی منزل شما را افزایش می‌دهد.

آنچه در مورد فرش روی راه‌پله چوبی حائز اهمیت است این است که به‌خوبی آن را روی پله فیکس کنید تا باعث لغزندگی و سرخوردن نشود.

ترکیب نرده راه‌پله چوبی با کف پله دارای موکت فضای آرام و دل‌نشین به خانه می‌بخشد و قدم برداشتن روی آن آرامش نابی به شما هدیه می‌دهد. برای تزئین نرده چوبی راه‌پله جهت جلوگیری از خطر سقوط و همین‌طور افزایش زیبایی بصری از خطوط شکسته و یا تزیینات منحصر به فرد استفاده کنید. در این زمینه کمی خلاق باشید و از به کاربرد نرده‌های معمول که به‌صورت موازی هستند پرهیز کنید.

 

جمع بندی

در این مقاله به معرفی نقش نرده چوبی در دکوراسیون داخلی پرداخته شد. بدون یک نرده‌های چوبی یکی از المان های زیبا در میان انواع نرده هستند که می‌توانند فضای منزل شما را طبیعی و دل‌نشین جلوه دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان جهت انتخاب نرده